Budgetbeheer
Algemeen
Heeft u een schuldhulpverleningstraject via GR de Bevelanden? Dan kan het zijn dat wij tijdelijk ook uw geldzaken beheren. Dit noemen we budgetbeheer. De klantmanager schulddienstverlening bepaalt of budgetbeheer nodig is voor u.
Geldzaken in balans
Met budgetbeheer zorgen wij ervoor dat er balans komt in uw geldzaken. Samen met u maken we een budgetplan. Hierbij houden wij rekening met:
- uw inkomsten;
- uw uitgaven;
- wat er overblijft voor onverwachte rekeningen;
- spaargeld.
Wij betalen alle vaste lasten die in het budgetplan staan. Blijft er na het betalen van al uw rekeningen en boodschappen nog geld over? Dan kunnen wij voor u sparen. U kunt dit spaargeld bijvoorbeeld gebruiken voor kleding, uitstapjes of onverwachte kosten.
Leefgeld
De hoogte van het leefgeld wordt samen met u bepaald. Het hangt af van het beschikbare budget en uw persoonlijke situatie. Het leefgeld gebruikt u voor de dagelijkse boodschappen en andere spullen die u nodig heeft. Het leefgeld zetten we op uw bankrekening en kunt u uitgeven zoals u dat wilt. Heeft u een keer extra geld nodig? Dan kunt u dat laten weten aan ons. We kijken samen met u of er voldoende geld beschikbaar is.
Eigen verantwoordelijkheid
U blijft zelf verantwoordelijk voor de administratie en uw andere geldzaken, zoals de belastingaangifte en het aanvragen van toeslagen. Het is belangrijk dat u wijzigingen zo snel mogelijk aan ons laat weten. Ook als u wijzingen in uw inkomsten verwacht of uw woonsituatie verandert. Zo ontstaan er geen nieuwe schulden.
Stap voor stap
Zolang u een schuldhulpverleningstraject heeft lopen, mag u bij ons in budgetbeheer blijven. Als u eraan toe bent om uw geldzaken weer zelf te regelen, helpen wij u daarbij. Wij helpen u stap voor stap naar uw eigen portemonnee te beheren.