Hulp bij schulden

Algemeen

Worden uw financiële problemen u teveel? Dan is het belangrijk dat u hulp zoekt. Het team Schulddienstverlening kan u helpen.
Bent u inwoner van de gemeente Borsele, Goes, Kapelle, Noord-Beveland of Reimerswaal? Neemt u dan contact met ons op. U kunt een afspraak maken voor het spreekuur. Bel ons klantcontactcentrum 0113 239 100.

Op het afgesproken tijdstip belt één van onze medewerkers u op. U hoeft dus niet naar het Stadskantoor te komen.

Herkent u zich hierin?

  • Heeft u meer uitgaven dan inkomsten? Wordt het steeds lastiger om uw rekeningen te betalen?
  • Krijgt u betalingsherinneringen of zelfs aanmaningen?
  • Vindt u het steeds lastiger om uw post te openen?
  • Maakt u zich zorgen en ligt u te piekeren 's nachts?
  • Vindt u het moeilijk om over uw geldzorgen te praten, omdat u zich schaamt?

Wilt u:

  • Weer grip krijgen op uw geldzaken?
  • Een balans vinden in uw inkomsten en uitgaven?
  • Tips om uw administratie of uw post te ordenen?

Informatie en advies

Tijdens de bel-afspraak kunt u al uw vragen stellen over uw financiële problemen. Wij kunnen u informatie geven over hoe u weer grip kunt krijgen op uw uitgaven. Ook kunnen we u adviseren, handige tips geven of doorverwijzen naar een van onze partnerorganisaties. Is uw financiële situatie zo zorgelijk dat u er zelf helemaal niet meer uitkomt? Dan kijken we of een traject schuldhulpverlening mogelijk is.

Aanmelding traject schuldhulpverlening

Wilt u hulp bij het oplossen van uw schulden? Dan kunt u zich aanmelden voor begeleiding bij schulden. Dit heet een schuldhulpverleningstraject.

Bel met het klantcontactcentrum op telefoonnummer 0113 23 91 00.

Na de aanmelding belt een van onze schulddienstverleners u. We bespreken dan uw hulpvraag en leggen uit wat het traject inhoudt.

Crisissituatie

Is uw financiële situatie zo uit de hand gelopen, dat u direct hulp nodig heeft?
Dan komen we meteen voor u in actie. Dit is het geval als:

  • U uw woning uitgezet dreigt te worden;
  • U wordt afgesloten van gas, water of energie;
  • Uw zorgverzekering wordt gestopt;
  • Er een faillissement is aangevraagd en de rechtbank u dit schriftelijk heeft laten weten.

U moet dan direct bellen met 0113 239 100. Wij plannen binnen 3 werkdagen een gesprek om u te helpen.

Bent u ondernemer met financiële problemen?

Als zelfstandig ondernemer kunt u in (tijdelijke) financiële problemen komen, die het voortbestaan van uw bedrijf bedreigen. In bepaalde situaties kunt u dan een beroep doen op het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz). Op onze website vindt u meer informatie over de mogelijkheden over de Bbz.

Meer informatie vindt u op de website van het Ondernemersplein

Tips en handige websites

  • Het Tijdelijk Noodfonds Energie is er voor huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening. Tot en met 31 maart 2024 kunnen inwoners met een laag inkomen een aanvraag doen voor Tijdelijk Noodfonds Energie. Het Noodfonds helpt om energieschulden te voorkomen. Het Noodfonds betaalt voor huishoudens die in aanmerking komen voor steun, een deel van de energierekening gedurende de zes maanden na hun aanvraag. De uitbetaling gaat via de energieleverancier. Huishoudens kunnen de steun van het Noodfonds vanaf nu aanvragen op www.noodfondsenergie.nl 
  • Wist u dat er een hele praktische website is over geldzaken? De website Wijzer in Geldzaken.nl bevat allerlei stappenplannen, tips, praktische handigheidjes om je geldzaken op orde te krijgen. Bekijk bijvoorbeeld de Checklist Geldzaken op orde of 5 Stappen om je inkomsten en uitgaven op een rij zetten
  • Houd uw inkomsten en uitgaven bij in een huishoudboekje: Smartphone app: AFAS Personal is een gratis online huishoudboekje (Aanbevolen door Wijzer in Geldzaken)
  • Het Nibud heeft de site Geldplannen gemaakt. Als inwoner van gemeente Borsele, Goes, Kapelle, Noord-Beveland of Reimerswaal, kunt u gratis gebruik maken van geldplannen op